joogaa puistossa

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen palvelukonseptin kehittämistyö on hyvässä vauhdissa

Uudenmaan hyvinvointialueilla ja Helsingissä hyte-palvelukonseptin kehittämistyö on käynnissä. Hankkeessa kehitettävät palvelutarjottimet on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2024 lopussa. Osa hyvinvointialueista kokeilee kansallisen Tarmoa-alustan sopivuutta palvelutarjottimeksi keväällä 2024. Palvelutarjottimien tietolähteet ovat Suomi.fi palvelutietovaranto ja Lähellä.fi -palvelu. Lähellä.fi -palvelusta löytyy Uudenmaan alueella jo melko hyvin järjestötietoa, ja tavoitteena on kasvattaa palvelua käyttävien järjestöjen määrää. Järjestötiedon laaja hyödyntäminen julkisen sektorin viestinnässä kannustaa järjestöjä ilmoittamaan toiminnastaan tietolähteisiin ja tuo järjestöjen tarjonnan alueen asukkaiden saataville.

Hyte-digialusta eli palvelutarjotin

Hyte-palvelukonseptin tavoitteena on koota järjestöjen, kunnan ja hyvinvointialueen järjestämä hyvinvointia ja terveyttä edistävä toiminta helposti löydettäväksi uusille palvelutarjottimille. Palvelutarjottimilla järjestöjen toiminta nousee näkyviin tasavertaisena vaihtoehtona julkisten palveluiden kanssa.

Hyte-palvelukonseptissa kehitettävät palvelutarjottimet on tarkoitus ottaa käyttöön hyvinvointialueilla hankkeen aikataulun mukaisesti vuoden 2024 lopussa. Hyvinvointialueilla on mahdollisuus ottaa käyttöönsä joko kansallinen Tarmoa-alusta tai kehittää hyvinvointialueen oma digitaalinen hyte-palvelutarjotinratkaisu. Hyte-palvelutarjottimien osalta alueilla on tällä hetkellä selvitystyö käynnissä, ja päätöksiä käyttöönotettavista palvelutarjottimista odotetaan kevään tai viimeistään syksyn 2024 aikana.

Hyvinvointialueet voivat halutessaan pilotoida kansallisesta Tarmoa-alustaa keväällä 2024. Uudenmaan hyvinvointialueista Vantaan ja Keravan, Itä-Uudenmaan ja Keski-Uudenmaan hyvinvointialueet kokeilevat Tarmoa-alustan soveltuvuutta hyte-palvelutarjottimeksi 25.3.–24.5.2024 välisenä aikana. Pilotin aikana kerätään kokemusta palvelutarjottimen soveltuvuudesta asiakasohjauksen työkaluna ja kerätään tietoa asiakasohjauksen prosessien kehittämisen tueksi. Tarmoan kokeilun tuloksia hyödynnetään palvelutarjottimen lopullista teknistä ratkaisua valittaessa.

Miten palvelutarjottimelle pääsee mukaan?

Palvelutarjottimelle sopii hyvin kaikille avoin matalankynnyksen toiminta. Ryhmä tai toiminta voi olla suunnattu tietylle kohderyhmälle, esimerkiksi ikääntyneille, mutta olennaista on, että toimintaan voi tulla mukaan. Näin palvelutarjottimelta tekemistä etsivät asukkaat voivat löytää ja tulla mukaan itselleen mieluisaan toimintaan. Myös esimerkiksi järjestön jäsenhankintaan tähtäävä toiminta, kuten kokeilu- ja esittelytapahtumat sopivat ilmoitettavaksi palvelutarjottimelle. Suljettu ryhmä, johon ei toivota uusia osallistujia, ei sovellu palvelutarjottimelle.

Hyte-palvelukonseptissa tietolähteinä käytetään Suomi.fi palvelutietovarantoa sekä Lähellä.fi-verkkopalvelua. Kolmannen sektorin toimijat (järjestöt) voivat itse valita, kuvaavatko palvelunsa palvelutietovarantoon vai Lähellä.fi-palveluun. Järjestöjen kannattaa tutustua palveluiden ominaisuuksiin ja valita kumpi sopii niiden tarpeisiin. Jo tässä kohti kannattaakin tutustua palveluihin, rekisteröidä organisaatio sekä ilmoittaa toiminnastaan. Näin tietolähteiden käyttö on tuttua, toiminta löytyy tietolähteistä ja siirtyy automaattisesti hyte-palvelutarjottimille, kun ne käyttöönotetaan vuoden 2024 lopulla. Tietolähdepalvelujen ominaisuuksiin pääset tutustumaan täältä: https://www.lahella.fi/lahellafi-ja-ptv.

Tilannekatsaus järjestötiedon määrään Uudellamaalla

Lähellä.fi -palveluun on rekisteröitynyt tällä hetkellä Uudenmaan alueella 452 organisaatiota. Vuoden alussa palvelusta löytyi noin 400 organisaatiota ja tavoitteena on, että vuoden 2024 aikana palvelua käyttävien organisaatioiden määrä tuplaantuu.

Organisaation rekisteröityminen palveluun ei kuitenkaan vielä riitä, vaan keskiössä on toiminnasta ilmoittaminen. Näin toiminta saa maksutonta näkyvyyttä ja tavoittaa kohderyhmää. Lähellä.fi -palvelusta löytyy Uudenmaan alueella tällä hetkellä 823 aktiivista toimintailmoitusta (21.3.2024), joista 563 on tapahtumaluontoista toimintaa ja 260 pitkäkestoisen toiminnan ilmoitusta. Toimintailmoitusten määrä vaihtelee päivittäin, sillä uusia toimintailmoituksia tehdään jatkuvasti ja vastaavasti mennyt toiminta poistuu näkyvistä. Näin palvelusta löytyy vain aktiivinen toiminta, mihin on mahdollisuus osallistua.

Lähellä.fi datan hyödyntämismahdollisuudet

Lähellä.fi -palvelun data on hyödynnettävissä avoimen rajapinnan kautta. Palvelussa ilmoitetut tapahtumat voidaan tuoda avoimen rajapinnan kautta tapahtuma- ja harrastuskalentereihin. Organisaatioiden tiedot ja pitkäkestoinen toiminta taas voidaan hakea eri toimijoiden verkkosivuille leijukkeina. Leijuke on Lähellä.fi-palvelun hakuvaihtoehdoista rakennettava koodi, joka asennetaan nettisivuille. Tämän jälkeen leijuke syöttää nettisivuille automaattisesti Lähellä.fi:ssä julkaistuja toimintailmoituksia. Osa kunnista ja hyvinvointialueista onkin tarttunut näihin mahdollisuuksiin ja hyödyntävät jo Lähellä.fi -palvelun dataa viestinnässään.

Tavoitteena on, että vuoden 2024 aikana järjestödataa aletaan hyödyntää laajasti kuntien ja hyvinvointialueiden viestinnässä. Tämä lisää järjestötiedon näkyvyyttä eri kanavissa ja tuo järjestöjen toiminnan paremmin alueen asukkaiden tietoisuuteen. Lähellä.fi -palveluun kerätyn järjestötiedon hyödyntäminen hyte-palvelutarjottimien lisäksi myös muussa viestinnässä, kuten tapahtuma- ja harrastuskalentereissa sekä verkkosivuilla, motivoi järjestöjä ja toimii isona kannustimena palvelun käyttöönotossa sekä toiminnasta ilmoittamisessa. Näin järjestöt saavat toiminnalleen laajan näkyvyyden ilmoittamalla siitä yhteen verkkopalveluun, josta tieto leviää useisiin eri kanaviin näkyville.

Kysymyksiin Lähellä.fi -datan hyödyntämismahdollisuuksista ja avoimen rajapinnan kautta haettavasta datasta vastaa HyTe ry:n kehittämispäällikkö Jussi Sorsimo (etunimi.sukunimi@hyte.fi).


Kestävän kasvun hankkeessa (2023–2025) kaikilla 21 hyvinvointialueella ja Helsingissä kehitetään ja käyttöönotetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen (hyte) palvelukonsepti. Hyte-palvelukonseptin mallissa pyritään ehkäisemään niiden asukkaiden ohjautuminen raskaampiin sote-palveluihin, jotka hyötyvät paremmin esim. kulttuuri- tai liikuntapalveluista tai järjestötoiminnasta. Hyte-palvelukonseptissa on kolme keskeistä osa-aluetta: monialaiset hyte-palvelut ja -toiminta, hyte-digialusta ja muut digitaaliset ratkaisut sekä monialainen asiakas- ja palveluohjaus. Osana palvelukonseptia luodaan uusi digitaalinen palvelutarjotin, joka kokoaa hyvinvointia ja terveyttä edistävät palvelut ja toiminnot asukkaiden ja ammattilaisten helposti löydettäviksi.


Järjestökoordinaattori Venla Väyrynen
Euroopan Unionin Next Generation logo

Venla Väyrynen
Järjestökoordinaattori
+358 44 491 0910
etunimi.sukunimi@hyte.fi

VESA
Vapaaehtoistoimintaa senioreiden avuksi!

OLKA®
Vapaaehtoistoimintaa sairaalassa

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä ajankohtaiset sisällöt:

HyTe ry

Posti- ja käyntiosoite: 

Kauppamiehentie 6,

02100 Espoo

Palvelut:

HyTe @some

@hyvinvointiterveys

#hytery