VESA:s kundenkät utvecklades tillsammans med frivilliga

VESA:s kundenkät utvecklades tillsammans med frivilliga

Höstens första kamratsträff för VESA-frivilliga hölls på HyTe den 4.9.2025. Vi sågs efter sommaren, bytte erfarenheter och pratade om hur vi kan visa de positiva effekterna av VESA. Tillsammans utvecklade vi kundenkäten utifrån maj månads resultat. Frivilligas synpunkter var mycket värdefulla. En ny, enklare enkät kommer i oktober.

Vi vill varmt tacka alla som deltog i maj månads kundenkät. Tack vare er hördes kundernas röst i rapporteringen. Vi fick in rikligt med svar och många goda utvecklingsförslag. På kamratträffen den 4.9.2025 gick vi tillsammans med de frivilliga igenom maj månads enkät, funderade på frågor som kunde ställas till kunderna i förhållande till VESA-verksamhetens mål och utvecklade enkäten vidare så att den blir både bättre och enklare att använda. Våra slutsatser tar vi med oss till den nya enkät som genomförs i oktober.

Sammandrag från maj månads kundenkät

Den största utmaningen med enkäten var de frågor som krävde öppna svar. Många önskade att man i framtiden skulle kunna svara med ja/nej eller på en skala. Det skulle göra det enklare att svara under själva uppdraget och ge mera utrymme för mötet med kunden. Ett annat problem var att kundfrågorna var kopplade till uppdragsresponsen, som ges först efter uppdraget – då kunde frågorna lätt bli obesvarade. Om samma frivillig dessutom träffade samma kund flera gånger i maj, kändes det inte meningsfullt att upprepa samma frågor vid varje tillfälle.

För VESA:s anställda var de öppna svaren ibland också svåra att tolka – handlade det om kundens åsikt eller frivilligens egen reflektion? Analysen kunde leda till misstolkningar, särskilt om svaret inte direkt motsvarade frågans formulering. Det kom också fram att vissa frågor inte passade för alla typer av uppdrag. Kvantitativa svar skulle dessutom underlätta både sammanställning och rapportering.

En del frivilliga upplevde det som lite påträngande – nästan som att ”tigga beröm” – att fråga kunden om deras ensamhet minskat eller funktionsförmåga stärkts tack vare VESA-uppdragen. Andra tyckte tvärtom att frågorna var viktiga för att synliggöra VESA-verksamhetens betydelse, och förklarade detta också för kunderna.

När vi gick igenom responsen märkte vi att det är viktigt att de frivilliga känner till VESA-verksamhetens mål och begreppen kring dem, för att förstå varför vi ber dem ställa sådana frågor till kunderna. Därför såg vi det som viktigt att gå igenom målen och utvärderingen på kamratträffen. Frivilliga önskade också att vi lyfter fram samma sak här i VESA-bladet.

VESA-verksamhetens mål

Uppdragsstödet startade i Esbo redan 2011. På träffen deltog också en frivillig som varit med från början och mindes tillbaka. Då handlade VESA-uppdragen mest om små eller lite större sysslor i hemmet. Många kunder bodde ensamma i egnahemshus, så behovet var stort. Även om ensamheten inte då var ett uttalat mål, upplevde många både kunder och frivilliga ensamhet, och de sociala kontakterna som uppdragen förde med sig var värdefulla.

Först 2017 nämndes minskad ensamhet och stärkt funktionsförmåga som mål i uppdragsstödet, i takt med att den samhälleliga diskussionen om ensamhet växte. Idag är målet med VESA-verksamheten att minska ensamhet och utanförskap bland äldre som bor hemma, och därigenom stöda deras självständiga boende. Hjälp i vardagen stärker känslan av trygghet och ger äldre en möjlighet att vara aktiva och delaktiga i samhället. För de frivilliga ger VESA meningsfullt innehåll i livet och ökar välmåendet.

För projektets finansiär STEA ska VESA-verksamheten på Västra Nylands välfärdsområde bidra till att minst 65-åringar som bor hemma eller med stöd får fler sociala kontakter och möjlighet till utevistelse, särskilt de som önskar sällskap för att komma ut. Genom vissa typer av uppdrag kan man förvänta sig att ensamheten minskar och funktionsförmågan hålls stabil eller förbättras. Detta ska påvisas genom kundenkäten som de frivilliga genomför, där frågorna är direkt kopplade till målen.

Äldres upplevelser av ensamhet

Ensamhet är ett mångfacetterat fenomen som handlar mer om upplevelse än om antalet sociala kontakter. Man kan tala om tre former av ensamhet i ålderdomen: emotionell (brist på känslomässig närhet), fysisk (brist på beröring och närhet) och social (brist på tillräckliga relationer). Ensamhet kan också upplevas mitt bland människor, om man inte upplever relationerna som meningsfulla eller inte blir sedd och hörd.

Livssituationer kan utlösa ensamhet – till exempel pensionering, flytt eller när en nära vän eller partner går bort. Många saknar ett nära nätverk eller har anhöriga som bor långt borta eller är upptagna. Då kan vardagliga saker bli ogjorda utan hjälp. Försämrad rörlighet, syn eller hörsel kan göra att man måste ge upp hobbier och sociala aktiviteter. Rädsla för att röra sig ensam ute kan leda till isolering. Den snabba samhällsförändringen, med nya tjänster, digitala apparater och ständigt skiftande språkbruk, kan förstärka känslan av utanförskap.

I enkätsvaren kopplades funktionsförmåga ofta enbart till fysisk rörlighet. Men begreppet är bredare och omfattar både fysiska, psykiska och sociala resurser att klara av vardagen i sin miljö. Psykisk funktionsförmåga handlar om mentala resurser, som förmågan att hantera vardagsutmaningar och kriser. Kognitiv funktionsförmåga gäller att ta emot och bearbeta information – minne, inlärning, problemlösning. Social funktionsförmåga är förmågan till interaktion och delaktighet.

Dessa dimensioner hänger nära samman och måste alltid ses i relation till miljön och personens hälsa och resurser. Bra funktionsförmåga på alla plan och en stödjande miljö gör att man mår bra, hittar sin plats i samhället, orkar i vardagen och kan leva självständigt.

På kamratträffen kände frivilliga igen många fenomen kopplade till ensamhet och funktionsförmåga bland VESA-kunderna, och konstaterade också att VESA har en påtaglig effekt på att lindra ensamhet och stöda funktionsförmågan. Flera kundsvar pekade på samma sak. Framför allt de närvarande och samtalspräglade mötena under VESA-uppdragen upplevdes som viktiga. Frivilligas stöd i vardagsärenden och promenader ökade tryggheten och bidrog både till fysisk, social och psykisk funktionsförmåga. Också digitalt stöd minskade känslan av utanförskap – bara vetskapen om att någon vill och orkar visa och förklara öppnar upp en väg till gemenskap via den digitala världen.

Ny kundenkät i oktober

Vi är tacksamma för frivilligarnas engagemang i utvecklingen av enkäten. Nästa enkät görs i oktober med ett nytt formulär som kopplas till uppdragsrapporten. Det kan skrivas ut eller hämtas på HyTe. I början finns en kort förklaring till kunderna om syftet och användningen. Frågorna har svarsalternativ ja/nej, skala samt en öppen ruta. Samma kund får frågorna högst en gång per månad och de gäller uppdragen i allmänhet.

Vi hoppas detta gör det lättare för frivilliga att fråga och samtidigt lyssna på kunderna. På så sätt får vi en bättre bild av VESA:s betydelse och kan visa resultaten för både finansiärer och samarbetspartners.

Text: Johanna Laine

VESA
Vapaaehtoistoimintaa senioreiden avuksi!

OLKA®
Vapaaehtoistoimintaa sairaalassa

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä ajankohtaiset sisällöt:

HyTe ry

Posti- ja käyntiosoite: 

Kauppamiehentie 6,

02100 Espoo

Palvelut:

HyTe @some

@hyvinvointiterveys

#hytery

HyTe ry
Tietoa evästeistä

Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sekä analytiikkaan ja markkinoinnin kehittämiseen. Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallennetaan tilapäisesti käyttäjän kiintolevylle.