”Niin muuttuu maailma, Eskoni”. Näin Eskon isä sanoo Eskolle Aleksis Kiven Nummisuutareissa. Koronaepidemia toi tullessaan uudet kokous- ja seminaarikäytännöt ja asiakkaita tavataan etänä. Järjestöjen taloushallintoa, laskutusta tai tuntikirjanpitoa hoidetaan sähköisissä järjestelmissä. Viestintä on siirtynyt pääsääntöisesti verkkoon ja sosiaaliseen mediaan. Verkkokaupat ovat yleistyneet ja muutakin järjestöjen toimintaa ja palveluita on viety verkkoon. Maailma on muuttunut ja järjestöt ovat tarttuneet digitalisaation mahdollisuuksiin.
Palvelua ajasta ja paikasta riippumatta
Digitalisaatio helpottaa ihmisten arkea. Asiointi verkossa onnistuu vuoden jokaisena päivänä mihin kellonaikaan tahansa. Ja asiansa saa hoidettua missä tahansa paikassa, jossa on toimivat internetyhteydet.
Sähköisten palveluiden käyttäminen ei ole kaikille itsestäänselvyys, joten uuden sähköisen toimintatavan ohella on hyvä yrittää tarjota perinteinen tapa asian hoitamiseksi. Digikahvila Lähellä auttaa Tapiolassa, Espoossa digipulmien kanssa ilman ennakkovarausta.
Digiratkaisuja järjestöjen tarpeisiin
Toivo-sovelluksessa koulutetut vertaistukijat tarjoavat anonyymisti kahdenkeskistä vertaistukea sairastuneille, vammaisille ja heidän omaisilleen. OLKA- ja Vesa-toiminnassa vapaaehtoiset voivat sähköisessä palvelussa etsiä ja ilmoittautua vapaana oleviin vapaaehtoistehtäviin.
Kun aikoinaan ilmoituksia vietiin kirjastoon ja kauppojen ilmoitustauluille, niin nykyään järjestöt tavoittelevat kohderyhmiänsä useammasta eri paikasta verkossa. Monikanavainen viestintä kannattaa myös digitaalisessa ympäristössä!
Potilasyhdistykset voivat ilmoittaa yhteystietonsa Terveyskylä.fi:n Vertaistalon hakukoneeseen. Valtakunnallisessa Lähellä.fi-palvelussa ilmoitetut toimintailmoitukset välittyvät pian automaattisesti Palvelutietovarantoon eikä järjestön tarvitse jatkossa syöttää tietoja monelle eri alustalle. Tavoitteena on, että järjestöjen joko Lähellä.fi-palveluun tai palvelutietovarantoon syöttämät tiedot välittyvät näkyviin moneen eri paikkaan kuten esimerkiksi kehitteillä oleviin palvelutarjottimiin tai chatbotteihin.
Tilapankki.fi-palvelu on tarkoitettu tilahallinnoijille, joilla on tyhjäkäytöllä lyhytaikaiseen käyttöön tarkoitettuja tiloja. Tilavaraajat näkevät vapaana olevat ajat, voivat varata ja maksaa tilavarauksen. Palvelu auttaa tilavarausten hallinnoinnissa ja poistaa jälkikäteen tehtävän laskutuksen.
Älä jätä digitalisaation mahdollisuuksia käyttämättä
Kun palvelut digitalisoituvat ja järjestöjen työntekijöiden rutiinitehtävät poistuvat, työaikaa vapautuu esimerkiksi toiminnan laajentamiseen tai muihin tehtäviin. Samoilla resursseilla on mahdollista saada aikaan enemmän tuloksia ja hyvinvointivaikutuksia.
Askeleet kohti digitalisaatiota
- Ala puhua digitalisaatiosta. Ole utelias, selvitä olemassa olevia ratkaisuja eri toimialoilta ja etsi vertaistukea.
- Aina ei tarvitse itse kehittää omaa ratkaisua vaan voit ottaa käyttöön valmiin ratkaisun.
- Tue henkilöitä muutoksessa ja oppimispoluilla. Rekrytoi digiosaajia ja hanki erityisosaaminen asiantuntijayrityksiltä.
- Kokeile. Älä luovuta ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla. Kokeile uudestaan.
- Asiakkaan ja käyttäjän kokemukset ratkaisevat onnistumisen!
Ensimmäinen askel on usein haparoiva ja uuteen ryhtyminen vie aikansa. Mutta kun on tahtoa, syntyy myös tuloksia!