Henkilö vetää lastenvaunuja talon rapusta sisään, pitäen toisella kädellään ovenkahvaa auki.

Turvallisemman tilan periaatteilla varmistetaan jokaisen viihtyvyys

Turvallisemman tilan periaatteilla pyritään vaikuttamaan siihen, että yhteiset tilat ja tapahtumat ovat psykososiaalisesti mahdollisimman turvallisia kaikille osallistujille. Tilan käsite voi kattaa fyysisten tilojen lisäksi myös virtuaaliset tilat, esimerkiksi erilaiset online-kokoukset. (STM 2025.)

Eri organisaatioiden turvallisemman tilan periaatteet noudattelevat usein samoja linjoja. Käytännössä periaatteilla ohjeistetaan ja velvoitetaan osallistujia ottamaan toiset huomioon, kohtaamaan jokainen yksilö arvostavasti sekä kunnioittamaan jokaisen itsemääräämis- ja itsemäärittelyoikeutta. Tarkoituksena on, että yhteisten periaatteiden ja toimintatapojen avulla jokainen pyrkii omalla toiminnallaan luomaan yhdenvertaisen, kunnioittavan ja turvallisen tilan. Toimintatapojen yhteydessä on usein kerrottu myös, kuinka tulisi toimia tai keneen ottaa yhteyttä, mikäli kohtaa epäasiallista käytöstä.

Turvallisuuden luominen on kaikkien asia – esimerkkinä HUS

HyTe ry:n kanssa OLKA-toiminnasta vastaava HUS on hiljattain julkaissut omat turvallisemman tilan periaatteensa. Periaatteet on luotu yhdessä HUSin henkilöstön kanssa, ja niiden tavoitteena on tukea psykologista turvallisuutta niin työntekijöiden kuin potilaiden ja asiakkaidenkin puolesta. HUSin periaatteet on kiteytetty seuraaviin:

  •  Kunnioitan ja hyväksyn jokaisen tapaa olla oma itsensä ja ilmaista itseään. En tee oletuksia tai tulkintoja toisista ihmisistä. Kunnioitan jokaisen fyysistä koskemattomuutta.
  • Olen ystävällinen ja huomaavainen jokaista kohtaan. Vastaan omasta käytöksestäni. Tiedostan toimintani vaikutukset muihin, ja olen valmis tarvittaessa muuttamaan sitä.
  • Välitän ja puutun loukkaavaan, syrjivään tai muuten vastuuttomaan puheeseen ja toimintaan.
    (HUS 2025.)

HUS on julkaissut periaatteensa henkilöstökanaviensa lisäksi sosiaalisessa mediassa ja sairaalan yleisissä tiloissa, joiden infonäytöillä asiasta kerrotaan. Kun yhteiset toimintatavat ja -ohjeet on avoimesti kerrottu, on niihin helpompi viitata myös silloin, jos epäsopivaa käytöstä ilmenee.

Psykologisen turvallisuuden toteutumista edistetään myös HyTe ry:n toiminnassa. Järjestön arvoissa mainitaan muun muassa osallisuus ja yhdenvertaisuus: kohtaamme ihmiset yksilöinä, ihmisarvoa kunnioittaen, ja teemme yhteistyötä eri toimijoiden välillä tasa-arvoisesti.

Kansalaistoiminnankeskus on turvallinen tila kaikille

HyTe ry:n ylläpitämän Kansalaistoiminnankeskuksen toiminnassa turvallisuus on huomioitu. Toimitilojen käytöstä vastaava, Kansalaistoiminnankeskuksen suunnittelija Miikka Pääkkö kertoo näin: “Kansalaistoiminnankeskus on tila, johon jokainen voi saapua sellaisena kuin on. Tilassa ihminen kohdataan arvostavasti ja aidosti, ei roolien tai taustojen kautta, vaan ihmisenä ihmiselle. Olemme sitoutuneet siihen, että keskuksemme on syrjinnästä vapaa alue, jossa jokaisen on mahdollista tuntea olonsa tervetulleeksi ja turvalliseksi. Tila on kodinomainen ja olohuonemainen paikka, jossa voi hengähtää, osallistua tai vain olla, ja jossa ihmisten välinen aito kohtaaminen on kaiken lähtökohta.”

Asiakaspalvelu luo perustan turvalliselle kohtaamiselle

Pääkön oma työpiste sijaitsee Kansalaistoiminnankeskuksen aulassa, jossa hän on valmiina ottamaan kävijät vastaan. “Asiakaspalvelussa kiinnitämme erityistä huomiota siihen, että kohtaaminen on ystävällinen, lämmin ja ihmistä jännityksestä vapauttava. Pyrimme luomaan rennon ja käytännönläheisen ilmapiirin, jossa keskustelut syntyvät luontevasti ja aidosti läsnä ollen. Kohtaamisen aitous on meille tärkeää. Ihmiset vaistoavat, kun heitä kuunnellaan ja kunnioitetaan”, Pääkkö sanoo.

Osallistava keskustelu rakentaa luottamusta

Pääkön työ tarjoaa aitiopaikan ihmisten kohtaamiseen. Vuosien mittaan kertynyt kokemus on luonut vankan pohjan turvallisemman tilan periaatteiden noudattamiselle. “Olen kohdannut Kansalaistoiminnankeskuksessa työurani aikana useita tuhansia erilaisia ihmisiä ja järjestötoimijoita. Uskon, että osallistava keskustelu on merkittävä osa turvallisen tilan rakentamista”, Pääkkö kertoo. “Kuunteleminen ja kuuleminen ovat eri asioita. Olennaista kohtaamisessa on kuunnella ne asiat, joita ei aina sanota suoraan, mutta jotka ovat merkityksellisiä ihmisen näkökulmasta. Tämä on kokemusperäisen asiakaspalvelun ydintä. Monikulttuurisuus tuo keskusteluihin rikastuttavia näkökulmia, ja se on tärkeä osa sitä, kuinka rakennamme yhteistä ja kunnioittavaa ja tilaa kaikille” Pääkkö jatkaa.

Yhteisöllisyys kaiken ytimessä myös tulevaisuudessa

Vuonna 2024 Kansalaistoiminnankeskuksessa tilastoitiin n. 21 000 käyntikertaa ja tiloissa toimi 71 eri järjestöä. Tilaisuuksia järjestettiin yhteensä 1278 kappaletta. “Keskuksen tiloja voi käyttää omatoimisesti iltaisin ja viikonloppuisin, ja kulunvalvontamme mahdollistaa turvallisen pääsyn tiloihin myös näinä aikoina. Tilojen iltakäytössä ja ohjelmanäkyvyydessä otamme huomioon yksityisyyden ja anonymiteetin – esimerkiksi vertaistukiryhmien, kuten päihde- ja mielenterveysryhmien tai peliriippuvaisten ryhmien kohdalla, ryhmien tai henkilöiden nimet eivät näy diginäytöillä. Kaikki kehittämämme toiminnot ja asiakaspalvelun käytännöt tähtäävät siihen, että tilojen käyttö olisi mahdollisimman neutraalia, turvallista ja miellyttävää jokaiselle”, Pääkkö kertoo keskuksen toiminnasta.

Tulevaisuudessa HyTe ry:n sijainti tulee väistämättä muuttumaan, mutta kohtaamisen laadusta ja turvallisesta ympäristöstä ei tingitä. “Vaikka nykyinen sijaintimme Tapiolan keskustassa on erinomainen, on tiedossa, että rakennus tullaan purkamaan tulevaisuudessa. Uuteen tilaan siirryttäessä viemme mukanamme kaiken sen opin ja hyväksi havaitun, joka on tehnyt Kansalaistoiminnankeskuksesta esteettömän, psykososiaalisesti turvallisen ja toimivan ympäristön järjestöille ja kävijöille. Ja ennen kaikkea muistamme, että toimimme ihmisiä varten, järjestömaailmassa, ja yhdessä”, Pääkkö päättää.

Lähteet:

VESA
Vapaaehtoistoimintaa senioreiden avuksi!

OLKA®
Vapaaehtoistoimintaa sairaalassa

Sinua voisi kiinnostaa myös nämä ajankohtaiset sisällöt:

HyTe ry

Posti- ja käyntiosoite: 

Kauppamiehentie 6,

02100 Espoo

Palvelut:

HyTe @some

@hyvinvointiterveys

#hytery

HyTe ry
Tietoa evästeistä

Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttäjäkokemuksen parantamiseksi sekä analytiikkaan ja markkinoinnin kehittämiseen. Eväste on pieni tekstitiedosto, joka tallennetaan tilapäisesti käyttäjän kiintolevylle.